Pe masura ce lumea continua sa se incurce de pandemia de COVID-19, expertii in sanatatea publica si managementul situatiilor de urgenta se pregatesc deja pentru urmatoarea. La urma urmei, biologii sunt siguri ca mai devreme sau mai tarziu va aparea un alt agent patogen periculos.
In calitate de cercetatori specialisti in sanatatea publica, suntem dedicati sa conducem raspunsul in cazul unor catastrofe sanitare si sa evaluam managementul situatiilor de urgenta. Iata cinci strategii care vor permite lumii sa anticipeze si poate chiar sa previna ca urmatorul focar sau urmatoarea epidemie sa devina o pandemie.
1. Consolidarea sistemelor existente
Detectarea, in februarie 2021, a unui nou focar de Ebola in Guineea a demonstrat importanta critica a supravegherii si notificarii pentru a raspunde rapid si a limita o boala infectioasa. De obicei, procesul functioneaza astfel: atunci cand un medic perspicace diagnosticheaza o boala de pe lista de supraveghere a Organizatiei Mondiale a Sanatatii si a Centrelor pentru Controlul si Prevenirea Bolilor, ei raporteaza cazul la sediul autoritatilor sanitare pentru investigare. Informatiile urca in lant la nivel statal, federal si international.
Medicii, profesionistii din domeniul sanatatii publice si laboratoarele din intreaga lume trimit rapoarte de patologie unor grupuri precum Reteaua globala de alerta si raspuns la focare a Organizatiei Mondiale a Sanatatii. Acesta reuneste toate datele si ajuta la identificarea focarelor de noi boli infectioase si a potentialului lor pandemic.
Daca un agent patogen reuseste sa scape de mecanismele locale de monitorizare si incepe sa se raspandeasca, guvernele au sisteme de management al urgentelor in vigoare pentru a raspunde. Aceste structuri de comanda pentru incidente ofera un cadru de reactie la crize care pot varia de la boli infectioase la dezastre naturale sau atacuri teroriste.
In Statele Unite, exista mai multe agentii federale cu responsabilitati diferite. Aceste agentii monitorizeaza bolile infectioase emergente, stabilesc un pool strategic national de resurse si ajuta statele sa se pregateasca si sa raspunda. Intrucat responsabilitatea pentru raspunsul in situatii de urgenta revine fiecarui stat, asa cum este stabilit de Constitutia SUA, acestea au flexibilitatea de a decide cum sa aplice masurile la nivel local.
O modalitate practica de a fi pregatit pentru o viitoare pandemie este de a asigura stabilitatea tuturor acestor sisteme si structuri. Aceasta inseamna continuarea finantarii, instruirii si personalului pentru un raspuns global rapid, chiar si atunci cand nu exista nicio amenintare cu o pandemie la orizont.
2. Pregatiti cetatenii sa isi faca partea
Un raspuns eficient la o pandemie necesita criterii clare si consecvente si linii directoare actionabile care reflecta cele mai bune practici bazate pe stiinta solida. Mesajele si datele care explica clar de ce fiecare persoana are un rol important in limitarea pandemiei – si ca acest lucru se poate schimba pe masura ce focarul evolueaza in timp – sunt esentiale.
Sloganul de a sta acasa si de a „aplatiza curba” pentru a evita supraincarcarea resurselor de sanatate cu cazuri de Covid-19 a fost un prim mesaj esential de sanatate publica pe care multi americani care nu sunt clasificati ca lucratori esentiali l-au inteles. Cu toate acestea, cand ordinele initiale de sedere la domiciliu au fost ridicate si au devenit disponibile noi tratamente, a existat o confuzie larg raspandita cu privire la siguranta adunarilor publice, in special deoarece recomandarile variau in functie de stat sau localitate.
Ghidurile sunt, de asemenea, mai eficiente daca sunt adaptate la diferite grupuri. In statele din sud, neincrederea in programele de testare si vaccinare guvernamentale si in serviciile de sanatate este direct legata de barierele lingvistice si de preocuparile legate de statutul de imigrare. O strategie pentru a ajunge la populatii diverse si adesea defavorizate este sa te bazezi pe liderii comunitatii locale de credinta pentru a ajuta la transmiterea mesajelor de sanatate publica.
Un raspuns eficient la o pandemie necesita criterii clare si consecvente si linii directoare care sa reflecte cele mai bune practici bazate pe stiinta solida.
A fi pregatit necesita o „abordare a intregii comunitati” care sa implice toata lumea in fazele de planificare, si in special membrii populatiilor defavorizate sau vulnerabile. Construirea relatiilor acum poate imbunatati accesul la informatii si resurse atunci cand se produce urmatorul dezastru, ajutand la asigurarea echitatii si a vitezei de raspuns.
Oamenii de stiinta si comunicatorii de risc au inceput sa dezbata cum oamenii pot gestiona cel mai bine fluxul de informatii in timpul unei pandemii. Lectiile a ceea ce s-a numit „infodemia” stirilor despre COVID-19 – unele de incredere, dar altele cu siguranta nu – pot servi drept baza pentru noi strategii de a impartasi informatii de incredere si de a promova increderea in stiinta.
3. Coordoneaza si exerseaza
Managerii de urgenta si sefii serviciilor de sanatate au recunoscut de mult ca, in situatii critice de sanatate publica, un raspuns coordonat din partea diferitelor echipe este esential.
Exercitiile de simulare care imita situatiile reale de urgenta ajuta personalul administratiei sa se pregateasca pentru tot felul de crize. Similar cu un exercitiu de incendiu, ele reunesc partile interesate pentru a parcurge un scenariu de dezastru ipotetic si a discuta despre roluri si responsabilitati. Aceste practici implica oameni care lucreaza in sanatatea publica, managementul situatiilor de urgenta in sanatate si ingrijirea sanatatii, precum si reprezentanti federali, tribali, de stat si locali din prima linie.
Scenariile de practica ar trebui sa includa, de asemenea, situatii de „catastrofa cumulativa”, cum ar fi un uragan sau o furtuna de iarna care subliniaza si mai mult sistemul de raspuns.
Pe langa aceasta pregatire, profesionistii din domeniul sanatatii pot beneficia de formare incrucisata pentru a consolida personalul medical specializat, care ar putea avea nevoie de sprijin in timpul unei pandemii de lunga durata.
Aceste exercitii permit unei comunitati sa testeze anumite sectiuni ale planului general de management al situatiilor de urgenta si sa determine lacune sau zone de consolidat. Verificarea si practicarea continua a planului asigura ca toata lumea este cat mai bine pregatita posibil.
Pe langa aceasta pregatire, profesionistii din domeniul sanatatii pot beneficia de formare incrucisata pentru a consolida personalul medical specializat, care ar putea avea nevoie de sprijin in timpul unei pandemii de lunga durata.
Pandemia covid-19 ne-a invatat lucruri noi despre infrastructura si lanturile de aprovizionare. Investitiile in resurse cheie pot consolida rezervele strategice nationale de provizii si vaccinuri pentru viitor. Daca este necesar, presedintele poate folosi Legea productiei de aparare pentru a directiona companiilor private sa acorde prioritate comenzilor federale.
4. Rafinati cartea de joc
Dupa fiecare raspuns la un dezastru major, diferitele grupuri implicate (politii, serviciile medicale de urgenta, sanatatea publica si cautare si salvare, printre altele) efectueaza asa-numitele „reflectii dupa actiune”, care permit rafinarea planurilor pentru data viitoare.
De exemplu, dupa pandemia de gripa din 2009, Departamentul de Sanatate si Servicii Umane a constatat ca, in timp ce eforturile de comunicare ale Centrelor pentru Controlul si Prevenirea Bolilor au avut succes, unele mesaje importante au trecut neobservate de multe grupuri care nu vorbesc engleza. Exercitiul de reflectie dupa actiune a constatat ca neincrederea in guvern a crescut atunci cand oferta de vaccinuri nu a indeplinit asteptarile populatiei. La randul lor, personalul Administratiei ar putea programa practici pentru a repeta si a ajusta strategiile pentru urmatoarea ocazie.
O analiza aprofundata a raspunsului la actuala pandemie de covid-19 la toate nivelurile va identifica deficientele, provocarile si succesele. Aceste descoperiri „dupa actiune” trebuie sa fie integrate in planificarea viitoare pentru a imbunatati pregatirea si raspunsul la urmatoarea pandemie.
5. Profita de noua normalitate
In 1918, cand a izbucnit pandemia de H1N1, putini americani aveau telefoane. Ca urmare a regulilor de carantina, mai multe gospodarii au inceput sa-l foloseasca si au fost accelerate cercetarile care au redus dependenta de operatorii umani de telefonie. In mod similar, nu exista nicio indoiala ca Covid-19 a declansat schimbari rapide care vor rezista si vor ajuta la pregatirea Statelor Unite pentru orice va urma.
Adaptarea la schimbarile necesare in modul nostru de viata provocate de pandemie a fost facilitata de inovatiile pe care tehnologia le-a adus la locul de munca, la clasa si la asistenta medicala. Analistii de afaceri prevad ca trecerea rapida la videoconferinte si telecommuting de catre birouri in 2020 va fi o mostenire de durata a Covid-19. O echipa multidisciplinara de la Universitatea Texas A&M studiaza modul in care robotica si sistemele automatizate au fost folosite pentru a raspunde pandemiei in domeniile asistentei medicale si sanatatii publice si sigurantei.
Unele schimbari bruste si drastice ale normelor si comportamentelor, cum ar fi utilizarea mastilor in locuri publice, pot fi printre cele mai usoare strategii de mentinut pentru a se apara impotriva unei viitoare pandemii de virus respirator. In acelasi mod in care sistemele de telefonie au continuat sa se imbunatateasca in ultimii 100 de ani, inovatia continua bazata pe adoptarea rapida a tehnologiilor in jurul covid-19 va ajuta oamenii sa se adapteze la schimbarile bruste din viata lor.