Boris Johnson poate limita prejudiciul economic al Brexit-ului

Saptamana trecuta, Partidul Laburist din opozitia Marii Britanii si-a rupt tacerea de trei luni cu privire la Brexit pentru a acuza guvernul ca a ascuns dovezi prin publicarea unei evaluari a impactului economic. Ministrul Shadow Cabinet, Rachel Reeves, a citat ca Office for Responsibility Budget Budget estimeaza ca iesirea din Uniunea Europeana a redus produsul intern brut al Marii Britanii cu 0,5% in primul trimestru al anului 2021 si va duce la un impact de 4% asupra productivitatii Marii Britanii pe termen lung.

Aceasta ultima estimare este ingrijoratoare. Fara o productivitate imbunatatita, economia va lupta sa se extinda suficient de repede. Cresterea in urma a productivitatii din Marea Britanie – descrisa de Biroul de Statistica Nationala ca fiind ,,fara precedent in perioada postbelica” – a afectat tara de la criza financiara. Au fost multe discutii cu privire la cauzele sale, iar unele dezbateri cu privire la modul in care se masoara productivitatea , dar investitiile inadecvate, competentele si infrastructura au o mare parte din vina.

Pentru premierul Boris Johnson, este greu de imaginat o prioritate economica mai mare. O inrautatire a productivitatii ar submina provocarile sale duble dupa pandemie: remedierea disparitatilor economice regionale si atingerea unui obiectiv ,,zero net” pentru reducerea emisiilor de carbon. Si totusi, este posibil ca lucrurile sa nu fie chiar atat de rele pe cat par.

In realitate, Brexit ingreuneaza rezolvarea problemei. Comertul imbunatateste productivitatea prin mai multe canale: importurile expun companiile nationale la o concurenta crescuta si forteaza imbunatatirea produselor si serviciilor; companiile importatoare primesc bunuri mai bune pentru propriile bunuri; exportatorii invata de la clientii lor de peste mari; iar mai multa concurenta forteaza firmele ineficiente sa iasa de pe piata.

Brexit a creat o multime de noi bariere netarifare – lucruri precum controalele vamale, controalele sanitare si fitosanitare (asigurarea sigurantei comertului cu plante si animale) si regulile de origine. In cazul in care barierele comerciale inseamna ca unele industrii sunt mai putin viabile, cum ar fi industria moluscului asediat, atunci forta de munca va trebui sa fie dislocata in alta parte, poate mai putin eficienta. Unii au remarcat ca chiar si pierderea de au pair si bona din tarile UE va avea impact asupra productivitatii familiilor britanice care s-au bazat pe ele.

Este posibil ca unele bariere comerciale sa fie reduse de comun acord, desi Marea Britanie nu a inceput inca sa aplice controale vamale asupra importurilor, ceea ce va adauga frictiuni. OBR estimeaza ca comertul va fi cu pana la 15% mai mic din cauza Brexitului, iar estimarile sale ingrijoratoare de productivitate sunt in concordanta cu analiza produsa de guvernul Theresa May in 2018.

In ciuda acestei evaluari sumbre, exista cateva motive pentru optimism. OBR a estimat ca doua cincimi din succesul total al productivitatii Brexit a avut loc in perioada de dupa referendumul din 2016, cand consumatorii au redus cheltuielile si au scazut nivelurile de investitii. S-a presupus, de asemenea, impactul devierii resurselor productive pentru pregatirile pentru Brexit. Daca da, atunci Marea Britanie a absorbit deja o buna parte din succes.

Mai important, imaginea reala s-ar putea sa nu fie atat de rea pe cat sugereaza OBR. David Frost, care a negociat acordul Brexit in numele Marii Britanii si care este acum ministru de cabinet care supravegheaza relatia cu UE, a sustinut intr-o conferinta anul trecut ca impactul barierelor netarifare a fost exagerat. El a pus la indoiala unele dintre ortodoxiile pe care comertul le determina productivitatea. Acesta se bazeaza in mare masura pe impactul masurilor de deschidere a comertului asupra economiilor mai putin dezvoltate, a mentionat el.

Te-ai astepta ca Frost sa minimizeze orice impact negativ al Brexitului. Dar are vreun rost? ,,Relatia comert-productivitate este foarte complicata”, spune Geoffrey Wood, economist la City University’s Business School. ,,Probabil vor exista efecte nocive pe termen scurt, dar acestea pot proveni din inovarea mai rapida decat de obicei. Si, de asemenea, nu ne indreptam spre sau ne indepartam de liberul schimb, ci spre mai mult liber schimb cu unii si mai putin cu altii – in special cu UE “.

Inlocuirea comertului poate fi mai lenta in practica. Pana in prezent, majoritatea noilor acorduri comerciale ale Marii Britanii se limiteaza la acordurile UE existente. Chiar si un acord cu Japonia ofera doar un impuls de 0,07% PIB-ului pe termen lung. Un  acord cu SUA , care ar adauga aproximativ 0,16% din PIB pe termen lung la sfarsitul estimarilor, nu pare probabil in curand. Si relatiile cu China sunt, in cel mai bun caz, stancoase.

Cu toate acestea, punctul mai larg al lui Wood este ca deschiderea economiei si puterea institutiilor sale conteaza. ,,Economiile deschise tind sa aiba o guvernanta mai buna si asta in sine ajuta la inovatie si investitii”, noteaza el.

In calitate de membru bogat al UE, Marea Britanie nu a fost extrem de stimulata sa-si rezolve puzzle-ul de productivitate. Dar un deceniu de crestere a salariilor scazute a generat resentimente care s-au alimentat in votul Brexit si au schimbat harta electorala la alegerile din 2019, pe masura ce fostele tari industriale ale tarii au abandonat Partidul Laburist. Productivitatea a devenit politica.

Intr-adevar, productivitatea este cheia succesului agendei de ,,nivelare” a lui Johnson si el pare sa o stie. A fost o parte centrala a discursului sau din conferinta Partidului Conservator din 2019 . Aceasta explica atitudinea acestui guvern fata de cheltuielile publice. Noile strategii, cu angajamente financiare semnificative pentru infrastructura nationala , competente si formare profesionala si stimularea investitiilor si inovarii, vizeaza problema.

Cheia este in implementare. Resursele guvernamentale si atentia sunt limitate si exista atat de multe cereri pentru un buget post-pandemic in crestere, incat provocarea este prioritizarea. Construirea de drumuri, case – pe care nu exista o strategie convingatoare – si servicii feroviare, precum si imbunatatirea educatiei si abilitatilor pentru o forta de munca moderna, necesita timp pentru a contribui la cresterea si la nivelul de trai. Brexitul complica imaginea productivitatii, dar cel putin aduce o intensitate de concentrare asupra problemei.