Willemstad si turismul cultural

Deprins cu viata in Caraibe am hotarat sa vizitez insula Curazao! Acest coltisor caraibean apartine de Regatul Olandei. Este situata in Antilele Mici unde mai gasim si celelalte doua surori ale ei, insulele numite A si B, adica Aruba si Bonaire! Curazao fiind desigur… C!

Cautam sa vad pe bloguri ce se scrie despre Curazao! Am cautat prin materiale de tot felul si nimic! Sa nu fi trecut jurnalisti din tara noastra in Curazao (sau Curacao cum se mai scrie…!)? Ah bun, cateva descrieri care nu au nimic de a face cu viata de acolo! Doar informatii turistice: “Curazao este un minunat loc de vacanta… Curazao are cea mai nu stiu ce… are cei mai tari delfini, pesteri si tot…”. Adica isi vand produsul lor turistic. Lucru foarte normal intr-o lume de consum! Dar oare si eficient pentru a cunoaste adevarata fata a locului…?

In urma cu cativa ani, o familie de englezi – instariti, in jur de 50 de ani – a ales sa-si petreaca o vacanta intr-un loc mai diferit…! Era prin 2004-2005 si au mers unde nu era nici un fel Resort, in Sosua, in partea periferica, departe de viata turistica a statiunii din Republica Dominicana! Pentru o saptamana, intr-o casa devastata unde proprietarul englez le daduse cheia si unde ei au gasit usa deschisa! Mark si Jeniffer, asa ii cheama, au pus intr-o zi totul la punct, au spalat ce se putea, au aranjat si s-au instalat. I–am cunoscut pe plaja Sosua si i-am invitat la localul nostru. Jeniffer avea un pliculet cu ceai in poseta si a rugat-o pe barmana sa-i faca un ceai. Sotul ei a baut rom! Si am povestit! Vorbeau bine spaniola si mi-au zis: Am umblat in lumea intreaga din Oceania in China si din Alaska in Patagonia si nu am reusit sa cunoastem aproape nimic! Pentru ca noi vrem sa stim cum traiesc oamenii in fiecare tara, cu ce se ocupa,  ce-si povestesc seara la cina unii altora. Deoarece nu e nici o diferenta intre Resorturile din China si cele din Alaska, de asemena multe similtudini intre cele din Taiwan si Acapulco si nimic altceva. Aceasi Marie dar cu alta palarie as adauga eu, acum la 4 sau 5 ani de la discutia purtata! “E adevarat ca e mai confortabil sa nu faci nimic decat plaja, drinking si mancare, dar ca fiinte umane dorim sa cunoastem si altceva: sa stim cum traiesc semenii nostri de pe alte meridiane”, imi spunea Mark.

Asa ca ei au decis sa nu mai mearga la cheremul marilor Companii Turistice ci numaidecat ghidati de alte criterii. “Internetul azi ofera o variata gama de alternative care pot fi mai costisitoare, dar care te fac sa te simti turist”, adauga Jeniffer!

Asa am considerat si eu si am facut un scurt popas de 10 zile in Curazao, in capitala administrativa a insulei, Willemstad, la putin timp dupa intalnirea cu amicii englezi din Birmingham!

M-am cazat intr-o casa de familie, aproape de aeroport! Nu am avut curent in casa. De ce? Pentru ca in Curazao energia electrica se obtine cumparand un bon cu care te duci acasa si il incarci! Cat te tine cartela atata ai curent!  Am fugit apoi, curios, sa vad unde gasesc de mancare. Lumea vorbeste peste tot engleza si mai ales spaniola! Peste tot mancare, iar puiul este capul de afis! Am fost in centru si m-am asezat la o masa intr-un parc aproape de canalul ce divide orasul in doua, in zona numita Otrobanda!  Fiind singur la masa, se apropie zambindu-mi un tip! Un “curazoleno” cum le spun dominicanii celor din Curazao! Si-mi intinde o punga mica alba cu cocaina! Mi-am dat seama de la o posta ce continea punga! Rad si ii zic: “Uite aici, politia ne priveste.” Si chiar incepusem sa tremur de emotie si de teama, insa disimulam socat…! Si nu exageram deoarece politistii de pe strada se uitau la noi! Pazeau colturile strazilor si o banca de pe aici.

Intoarce si el capul sa vada, dar revine cu privirea catre mine si cu un aer de nepasare totala in timp ce se asaza la masa imi spune: “Aici esti in Curazao! Aici drogul e ca si orice alt medicament!” Dupa cateva ore, trecand prin alta zona din cealalta parte a orasului de peste canal, Punda, niste tineri negri, localnici dupa aparente si doua fete turiste,  fumau agale crack pe o o banca in vazul tuturor…

Am vizitat Centrul Administrativ, am vazut locul unde lumea sta la rand sa-si faca pasaportul sau sa-si scoata actul de identitate, am urmarit sa vad cum ii trateaza functionarii statului pe clienti, daca secretarele isi beau cafelele ca si in Romania, ce discuta vanzatoarele de prin magazine care la aparitia mea au inceput sa vorbeasca in spaniola, spunandu-le de unde vin, din Republica Dominicana!  Ar fi vorbit romana, desigur, dar nu stiau….!

M-au intrebat unde sunt cazat, cat stau, daca sunt frumoase romancele, daca imi plac fetele de pe aici, ce mancare imi place in Curazao,etc! Si am stat mereu pe cate o banca sa privesc cum trece muritorul de rand pe starzi. Cu pungi in mana sau fara… Beat sau treaz, drogat sau cu fata de “calugar”! Chestia asta nu am gasit-o scrisa nicaieri ! Poate o fi, dar inca nu am dat de ea!

Si uite asa am descoperit ca prietenii englezi au avut dreptate! Ce folos sa dai o gramada de bani sa vii din Austria sau Romania, in Republica Dominicana, in Acapulco, in Singapore sau in Melbourne si sa revii acasa stiind doar ce se scrie si in presa. Adica nimic aproape!