Excesul de fructoza, daunator pentru sanatate

Fructoza este o substanta organica dulce care, in mod natural, se gaseste in fructe, legume si miere. In plus, ea este extrasa din fructe si adaugata in multe produse alimentare si in medicamente. Consumata moderat, fructoza este utila organismului. Daca insa avem probleme de sanatate (obezitate, colesterol marit, diabet), este obligatoriu sa reducem cantitatea zilnica de fructoza.    

Favorizeaza obezitatea si cariile dentare    

Tot mai multe studii sustin ca un exces de fructoza creste riscul aparitiei obezitatii. Afectata de fructoza este si dantura, dovada fiind numarul mare de carii dentare aparute intr-un interval de timp scurt.Atentie! Cele 5 portii de fructe si legume recomandate zilnic pot fi consumate de persoanele sanatoase. Pentru cei care au colesterol marit, diabet, supraponderabilitate si obezitate, consumul trebuie limitat la cantitati mai mici. 

Mareste riscul de hipertensiune

Fructoza din fructe, bauturi indulcite si alimente procesate creste nivelul acidului uric, care, la randul sau, mareste productia unui hormon ce face ca vasele de sange sa se contracte. Urmarea nu este deloc de dorit: creste presiuniea arteriala si apare riscul de atac cerebral. 

Sfat: Elimina din alimentatie sucurile acidulate, siropurile concentrate si alimentele procesate care contin multa fructoza.

Risc de diabet

Prea mult dulce nu e bun, chiar daca el provine din surse naturale, cum ar fi fructele. Insa marea problema sunt celelalte produse indulcite cu fructoza care devin periculoase, mai ales daca sunt dublate de o alimentatie bazata pe produse fast-food, grasimi si sare. Toate aceste excese concura la riscul aparitiei diabetului.

Incurajeaza dezvoltarea unui abdomen voluminos

Curele tinute pe baza de fructe si legume ne pot deveni din prieten un adevarat inamic. Cercetatorii sustin ca fructele dulci si legumele ne pot aduce surplus de kilograme.

Atentie! Studiile au demonstrat ca  persoanele care au consumat  acelasi numar de calorii provenite din fructoza s-au ingrasat mai mult decat cele care au consumat produse cu glucoza.

Sfatul specialistului Dr. Luiza Pirvu, consultant in nutritie

„Fructoza are un indice glicemic mic, deci stimuleaza mai putin eliberarea de insulina in sange. De aceea ea poate fi folosita ca inlocuitor de zahar, avand o metabolizare hepatica. Insa in cantitati crescute poate avea efecte negative, deoarece este depasita capacitatea de  procesare a ficatului, deviindu-se catre productia de trigliceride. Un alt efect posibil este cresterea in greutate, intrucat fructoza (care contine si ea calorii) nu stimuleaza hormonii care regleaza apetitul si astfel senzatia de satietate nu apare. Cantitatea de fructoza din doza recomandata de fructe si legume (aproximativ 5 cani/zi) nu este nociva. Pericolul apare cand in dieta se asociaza produse cu un continut mare din acest monozaharid (bauturi carbogazoase, siropuri concentrate pentru topping etc.)”.