Statul vrea iar sa interzica antiradarele si tine cu dintii de actualele limite de viteza

Guvernul reia, dupa trei ani, subiectul interzicerii montarii si utilizarii de dispozitive  de detectare a aparatelor radar si, in acelasi timp, afirma ca intentioneaza sa mentina actualele limite de viteza in vigoare.

„Pentru stoparea agresivitatii rutiere, este necesara (…) interzicerea folosirii dispozitivelor de detectare a aparatelor radar”, se stipuleaza in proiectul Strategiei Nationale pentru Siguranta Rutiera 2011 – 2010.

Reprezentantii Politiei Rutiere au vorbit ultima oara despre necesitatea interzicerii antiradarelor in 2009, subliniind, printre altele, ca aceasta interdictie este in vigoare in majoritatea tarilor europene.

Utilizarea detectoarelor antiradar a mai fost interzisa, pana la finalul anului 2006, cand interdictia a fost eliminata odata cu intrarea in vigoare a noului Cod Rutier.

Aceasta disputa a generat un adevarat razboi tehnologic in intreaga lume, producatorii intrecandu-se in a oferi dispozitive „nedetectabile” – radare pentru politisti, respectiv antiradare pentru conducatorii auto.

Ultimul stat european care a interzis dispozitivele de detectare a radarelor Politiei este Franta, unde interdictia a fost instaurata de la finalul anului trecut.

Statul francez a actionat insa si la nivelul producatorilor autorizati, pe care i-a obligat sa modifice caracteristicile tehnice ale aparatelor, astfel incat acestea sa nu mai semnaleze soferilor propriu-zis radarele Politiei, ci doar „zonele de risc rutier” (cele unde se consemneaza statistic cele mai multe accidente de circulatie datorate vitezei).

In plus, a fost interzisa denumirea „detectoare de radar”, producatorii si distribuitorii fiind de acum nevoiti sa marketeze aceste aparate cu expresia „dispozitiv de asistenta in conducerea vehiculelor”. 

Nu se modifica limitele de viteza

Strategia elaborata de Guvern mai prevede „mentinerea regimului legal de viteza in functie de categoria de drum si in localitati (maximum 50 km/h in localitati, 30 km/h in apropierea scolilor, in zonele rezidentiale si in zonele aglomerate)”.

Asta cu toate ca autoritatile admit faptul ca, din motive care tin in primul rand de infrastructura, viteza medie cu care se circula in Romania este mult sub limita maxima legala.

„In ceea ce priveste viteza medie de rulare pe reteaua de drumuri nationale/europene pentru autovehiculele sub 3,5 t, se constata ca, desi viteza maxima legala este de 90/100 km/h pe aceste drumuri, viteza medie inregistrata este mult inferioara, si anume de numai de 65 km/h la nivelul anului 2009, necorespunzand necesitatilor sistemului de transport actual. Aceasta situatie se inregistreaza datorita faptului ca, actualmente, capacitatea proiectata a drumurilor a fost depasita de valorile de trafic, precum si functiei mixte pe care aceste drumuri o indeplinesc, fiind in acelasi timp drumuri de tranzit, dar si drumuri de acces – in conditiile in care mai mult de 60% din retea traverseaza localitati, procentul fiind in crestere prin extinderea continua a intravilanului si a dezvoltarii localitatilor de-a lungul drumurilor nationale si europene”, se afirma in document.

Potrivit “Studiului privind atitudinile in trafic ale conducatorilor auto” al Institutului de Cercetare si Prevenire a Criminalitatii, desfasurat in anul 2010, desi cea mai mare parte a soferilor chestionati sunt de acord ca se confrunta cu o stare precara a drumurilor si cu comportamente frecvente riscante ale altor soferi, o parte dintre ei solicita ridicarea limitelor de viteza sau chiar eliminarea limitelor pe autostrazi, se spune in Strategie.

Din acelasi studiu a reiesit ca mai mult de jumatate dintre conducatorii auto apreciaza ca este foarte probabil sa li se verifice viteza cu radarul in deplasarile cotidiene, in timp ce o treime a apreciat ca este posibil doar uneori sa li se verifice viteza.

De asemenea, potrivit studiului, un sfert dintre conducatorii auto au fost amendati pentru depasirea limitei de viteza cel putin o data in ultimii trei ani.