Meditatia: ce este si care sunt beneficiile sale

Scopul meditatiei este sa putem concentra atentia asupra noastra, urmarind perceptii, senzatii, ganduri si emotii sau asupra mediului extern, pentru a atinge un nivel de constientizare si calm interior.

Prin meditatie este posibil sa se reduca stresul, anxietatea, frica si furia. Exista numeroase cercetari care sustin eficienta meditatiei in gestionarea diferitelor forme de durere, un exemplu eficient sunt studiile efectuate in anii ’80 ai secolului trecut de John Kabat-Zinn. In asociere cu tehnicile de vizualizare (metoda Simonton), meditatia a dovedit eficacitatea pentru reducerea durerii legate de bolile oncologice si pentru limitarea efectelor secundare ale chimioterapiei. Alte studii marturisesc importanta aplicarii acestor practici in faza preoperatorie, pentru a favoriza reducerea timpilor de spitalizare si reducerea durerii rezultate din proceduri chirurgicale.

Ce este meditatia

Meditatia este o tehnica ancestrala care promoveaza sanatatea, inteleasa ca o stare de echilibru mental, fiziologic si fizic.

Meditatia consta in fixarea atentiei noastre asupra unui gand specific, pentru a ne reduce la tacere subconstientul. Acesta din urma il putem identifica cu acea voce care ne vorbeste constant repetandu-ne ceea ce trebuie sau nu trebuie sa facem urmand modele comportamentale bine definite (trebuie sa castigi mai mult, trebuie sa cumperi un telefon nou etc.).

Prin intreruperea inregistratorului subconstient, putem accesa in cele din urma inconstientul nostru si, prin urmare, sursa innascuta de cunoastere si energia noastra creatoare.

Meditand putem transcende diferitele niveluri ale mintii noastre, in cele din urma chiar transcendand mintea superioara. Aceasta inseamna sa nu te mai identifici cu ego-ul; vom experimenta extazul si fericirea de unire cu universul.

Beneficiile meditatiei

Primul studiu amplu asupra beneficiilor meditatiei a fost realizat de Dr. Richard Benson, profesor si medic la Scoala de Medicina Harvard. In timpul cercetarilor sale, care au inceput in anii 1970 si au durat aproximativ un deceniu, Dr. Benson a reusit sa constate ca o practica constanta a meditatiei are mai multe efecte benefice. S-a dovedit deosebit de benefic pentru tratarea cazurilor de: hipertensiune arteriala, colesterol, anxietate, depresie, stres, probleme cardiace, lombalgie, sindrom de colon iritabil, ulcere, fibromialgie, tulburari de stres posttraumatic si psoriazis.

Un alt studiu al profesorului Richard Davidson, profesor de psihiatrie la Universitatea din Wisconsis, arata cum meditatia amelioreaza simptomele pacientilor cu diferite tipuri de boli cronice. Dar nu numai; ar avea si efecte benefice asupra sistemului imunitar. Persoanele care mediteaza zilnic se imbolnavesc mai putin, fie de gripa, de boala arteriosclerotica sau de cancer.

Din pacate, studiile privind beneficiile meditatiei sunt foarte limitate. De fapt, aceste studii trebuie realizate de-a lungul deceniilor pentru a evalua beneficiile reale ale practicii de meditatie si, prin urmare, sunt foarte costisitoare si greu de intreprins. Mai mult, factorii care trebuie luati in considerare sunt diferiti si nu intotdeauna cu caracter obiectiv: cate ore meditati, cate zile si tipul de meditatie urmat.