Luxul centenarului Orient-Express reinvie la Bruxelles

Pasaport catre exotismul pe care europenii de la sfarsitul secolului al XIX-lea il identificau cu Constantinopolul, sinonim cu aventura si descoperirea, casa de dansuri, jocuri de poker, afaceri si conspiratii, inspiratie pentru carti si filme si chiar scena semnarii armistitiului care a pus capat primului razboi mondial, Orient-Express ocupa un loc privilegiat in istoria caii ferate.

Si desi multi stiu ca in vagoanele lor luxoase au calatorit de la scriitorul Lev Tolstoi la tarul Ferdinand I al Bulgariei, trecand prin colonelul Lawrence al Arabiei, actrita Marlene Dietrich, scriitorul Graham Greene si dansatorul si spionul Josephine Baker, in plus, desigur, a scriitoarei Agatha Christie, una dintre cei care au contribuit cel mai mult la faima ei datorita lucrarii sale Murder on the Orient-Express , ceea ce nu toata lumea stie este ca a fost un design belgian.

Acum, la mai bine de un secol de la pornire, unele dintre vagoanele sale mitice se intorc la Bruxelles pentru a juca intr-o expozitie care reinvie romantismul acestui tren extraordinar.

Orient Express: Istoria cailor ferate

Situata in Train World, muzeul companiei nationale de cai ferate belgiene, SNCB, expozitia se adanceste in istoria Orient-Express si a creatorului sau, inginerul liegean Georges Nagelmackers, fondator al Compagnie Internationale des Wagons-Lits, care a operat acest lucru. cale ferata pana in 1977.

In timpul calatoriei de 3.000 de km intre Paris si Istanbulul actual, pasagerii au dormit, au citit, au mancat, au baut, au facut afaceri si si-au facut prieteni.

Printre afise publicitare de epoca, harti ale traseelor ​​sale, fotografii, machete si planuri, arte decorative, recreatii de tapiterie si mobilier, documente originale, omagii aduse mesterilor care au facut-o posibil si piese din istoria sa, se remarca doua masini autentice din epoca interbelice in care vizitatorii pot urca pana pe 17 aprilie.

Prima dintre ele este o masina de bar, aceeasi care a primit cu zeci de ani in urma diversii pasageri ai Orient-Express.

In timpul calatoriei – a fost nevoie de 67 de ore si jumatate pentru a parcurge cei 3.050 km care desparteau Parisul de Istanbulul actual, cu o viteza de 100 km/h – pasagerii au dormit, au citit, au mancat, au baut, au facut afaceri si au cultivat relatii sociale. , mai ales in aceasta masina, stand in fotolii moi in jurul unor mese mici pe care vedem acum o masina de scris, carti de poker, o revista de frumusete, tutun de pipa sau un ghid turistic despre Constantinopolul antic.

Luxul unui palat pe roti

Al doilea dintre vagoane este un vagon-restaurant care dezvaluie somptuozitatea calatoriei, nu numai in tapiterie si muluri, ci si in detalii precum fantanile de argint sau sticlaria Lalique pe care decoratorul Rene Prou ​​a ales sa le ofere caii ferate. cele mai mari luxuri.

De fapt, daca acest tren a fost revolutionar pentru ceva, a fost pentru ca a reusit sa introduca vagoane de dormit si vagoane-restaurant care ofera calatorilor confort nemaivazut pana acum, economisindu-le timp pretios atunci cand traversau toata Europa.

De asemenea, sunt afisate fotografii si ghiduri catre destinatiile trenului, din Turcia pana in Egipt, sau bagajele Louis Vuitton care ilustreaza gusturile clientelei exclusive a trenului.

Expozitia, care explica cum Orient-Express nu a fost intr-adevar doar un tren, ci o retea de linii care, dupa traseul initial, a lansat altele precum Simplon Orient Express (acum in mainile lui Belmond) sau Arlberg Orient Express, include si o harta monumentala care arata aceste rute in toata Europa.

Expozitia aprofundeaza si in ideile si inspiratiile pe care trenul le-a starnit in oameni de afaceri, diplomati, intelectuali si vedete ai vremii care au calatorit pe el sedusi de exotismul unei destinatii, Constantinopolul, considerat la acea vreme poarta de intrare in Orient.

Acest Orient fantastic a fost de fapt o proiectie occidentala, asa cum se arata prin lucrari care marturisesc acest curent orientalist, precum picturile lui Felix Ziem sau Jan Baptist Huysmans sau cartea Aziyade de Pierre Loti.

Agatha Christie si el Orient Express

O alta sectiune ii aduce un omagiu omului din spatele Orient Express-ului, belgianul Georges Nagelmackers , cu texte explicative despre infiintarea companiei sale, obiecte care ii recreeaza biroul, documente din epoca si un bust din marmura.

Distinsa scriitoare britanica, recunoscuta in intreaga lume pentru romanele sale politiste, a calatorit cu trenul de mai multe ori, asa cum se aminteste intr-o alta sectiune a expozitiei.

O sectiune finala aminteste de personalitatile care au calatorit si ele in ea, precum si de cartile si filmele, de la Murder on the Orient Express pana la Din Rusia cu dragoste , in care a avut un rol, si se incheie cu un scurtmetraj dedicat povestii sale. .

Orient Express astazi

Dincolo de perioada de splendoare a anilor 1920 si 1930, pagubele materiale cauzate de cel de-al Doilea Razboi Mondial liniilor de cale ferata, adaugate la aparitia unor noi mijloace de transport precum automobilul, au marcat inceputul declinului acestuia.

Astazi, legendarul tren de lux este inca in functiune, desi doar in cateva excursii turistice, in principal intre Paris si Venetia, unele dintre vagoane sale plimbandu-se prin muzee atunci cand se iveste ocazia.

Compagnie Internationale des Wagons-Lits de Nagelmackers a fost, de asemenea, in spatele crearii altor trenuri de lux care au operat pe tot continentul european, Africa de Nord, Orientul Mijlociu si Asia, precum North-Express, South-Express, Golden Arrow, Transsiberiana sau Trenul Bleu.

Incadrata in cadrul festivalului Europalia Trains & Tracks, expozitia de pe Orient Express poate fi vazuta pana pe 17 aprilie si in jurul acesteia sunt organizate tot felul de evenimente si propuneri, de la conferinte la ateliere pentru copii.